söndag 27 juni 2010

Vegetarisk "sill"


Vad är så förknippat med högtider som sill? Den har sin självklara plats på såväl som midsommarbordet som julbordet. På Goodstores hemsida kan man både köpa färdiga burkar med "vegetarisk sill" eller hitta recept:

Basen är aubergine förvälld i ordentligt saltat vatten
Skala och skiva 1 aubergine och förväll i ca fem-10 minuter beroende på vilken konsistens du vill ha.
Se till att den inte blir för lös, då löser den upp sig i sin sås.
En aubergine räcker till ca 4 portioner sillös sill.
Auberginen kan också ersättas med skivad tofu, antingen naturell eller milt rökt. Eller varför inte lätt förvälld palsternacka.

Klassisk inlagd aubergine-sill
2 dl förvälld aubergine
1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
4 lagerblad
10 kryddpepparkorn
1/2 dl skivad morot
1/2 dl hackad purjolök
Koka upp samtliga ingredienser och låt det därefter svalna.
Använd den skivade moroten och purjolöken som garnering.

Vegetarisk skärgårdssill
1 burk naturell sojayoghurt
4 msk äggfri majonnäs
2 msk senap
1/2 dl hackad dill
1/2 burk svart Tångkaviar
1/2 burk röd Tångkaviar (den är färgad med paprika)
1 stor vitlöksklyfta
1/2 dl finhackad purjolök
Juice från 1/2 citron
3 dl förvälld aubergine
Blanda samtliga ingredienser och smaka av med salt och peppar

Aubergine-sill i senapssås
1 dl senap senap (vanlig)
1 dl skånsk senap
1 1/2 dl rårörsocker
2 tsk vitvinsvinäger
1 dl olja
1 dl hackad dill
1 dl hackad purjolök
Blanda socker, senap och vinäger i en skål och droppa därefter i oljan, samtidigt som du rör om.
Blanda i dill, purjolök och auberginebitarna.
Smaka av med salt och peppar.

Min favorit var skärgårdssillen.

9 kommentarer:

loba sa...

Auberginesill (och zuccinisill) är ju så gott och senapsvarianten har alltid vait min favorit! Hade ingen aning om att Goodstore hade färdiga "sill"-burkar, det måste ju provas.

Anonym sa...

spännande, jag diggar u vanlig sill och kommer inte att sluta mumsa senapssill förrän det blir olagligt men....detta är ju värt att prova till de dagar man inte är sugen på firre....vi brukar köra 2 vegodagar i veckan dottern o jag så why not....skall testa ett sillrecept på aubergine./ Malle

Frida M sa...

Skärgårdssillen var lätt beroendeframkallande tycker jag, senpassillen var pappas favorit.

Thank u for keeping the blog alive and kicking :)

Marika på Odlingspyssel sa...

Mmm goodstore är en otroligt rolig affär att handla i

Åsa sa...

Spännande vegosill:) har kollat på goodstoreen hittar inte den färdigaburk"sillen". Vad heter den! Återigen tack för alla härliga tips ni ger!! Ha en underbar sommar njut av allt de fina.

Emil Gustafsson sa...

Väldigt intressant detta. Måste provas snart. Dock är fenomenet som sådant, det här med imitationsmat-veggo, väldigt intressant. Jag hade en diskution med en vegan-tjej på jobbet om veggo-bacon. Jag förstod inte vitsen med att äta något som ser ut och smakar som kött om det är kött man vill ta avstånd ifrån. Hon såg det mest som en rolig idé. Sedan jag slutade äta kött har matlagningen blivit mer intressant, och jag saknar inte kött. Dock ger alla dessa imitationer nya valmöjligheter och framförallt får de "vanliga" köttätarna att kunna bli vegetarianer utan att kompromissa. Detta är ju en vinst för djuren.
Bra blogg och goda recept. Det vattnas redan i munnen och jag ska testa något redan ikväll!

Frida M sa...

Emil: Håller med om att det är dubbelt det här med "vegetariska köttimitationer". Men som din kollega sa så är det väl mest en rolig grej. Man kanske tar avstånd från kött av solidariska skäl, och då spelar det ju ingen roll om det "smakar" kött bara det inte "är" kött om du förstår vad jag menar..
Kul att du gillar bloggen!

Anonym sa...

Emil Gustafsson> Varför det ens finns alternativt till kött, som man vill avstå från, är ju rätt enkelt attt räkna ut, eller hur? Det hela handlar om hur samhället är uppbyggt. Normer, värderingar, värde. Vad jag menar är att äts det en viss mat, ska alla äta detta, oavsett vad det är baserat på. Ska det grillas, ska även personer som är vegetarianer ha ungefär samma sak. Annars sticker man ut, och eftersom dessa normer finns i samhället idag går det inte att sticka ut. //Räkan

Anonym sa...

Så gott...mums mums

Hittade dina recept idag då jag var sugen på "sill". Vi gjorde Särgårdssillen och det var syndigt gott. Detta kommer jag att göra många gånger till...

Tack för att du delar med dig :)

/Tinna =)