lördag 22 oktober 2011

Enkla ljuvliga frallor

Jag har hittat receptet på de godaste frallorna, som dessutom kräver ett minimum av ansträngning. Som tillbehör till den enklaste soppan blir detta ren och skär höstlyx. Bröden blir så där härligt krispiga på ytan, precis som ciabatta.

Ingredienser:
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 gram jäst (dvs ett halvt paket)
2 tsk salt
1 msk honung alt sirap
12,5 dl vetemjöl - plus lite extra till själva utbaket (alternativt byt ut hälften av mjölet till grovt dinkelmjöl)

Det blir ca 20-25 st frallor.

Mitt husmorsknep är att hälla saltet över jästen och låta stå ett par minuter, så smälter jästen och blandas lätt med övriga ingredienser. Blanda ihop alla ingredienser snabbt, degen ska vara lös och kladdig. Ett par minuter med elvisp med degkrokar räcker. 
Häll lite mjöl över degen och låt jäsa 1-1,5 h. 
 Stjälp över degen på mjölat bakbord. Knåda inte! Degen ska fortfarande lös och kladdig, med jäsbubblorna kvar. Strö lite mjöl över så att degen blir hanterbar. Skär degen i bitar och placera på bakplåtspapper på plåt.
Ingen mer jästid behövs, utan in med bröden i ugnen i 17-20 min. 
Ugnstemperatur: 240-250 grader. 
Låt bröden svalna utan handduk för att få den där krispiga brödytan. Eftersom nybakta frallor snabbt blir tråkiga efter någon dag, så fryser jag in de som blir över, och tinar upp i ugnen vid behov, så att brödet känns nybakt varje gång. 
/Gästinlägg från Tant C

2 kommentarer:

S sa...

Mums! Låter nästan som bagetterna från "Kärlek, oliver och timjan". Gillar det där med att inte knåda, bara häva ut och sedan blir det fina fluffiga baklverk. Kul att se att bloggen uppdateras!

Anonym sa...

Jag är inne på mitt andra bak as we speak med dessa fantastiskt goda bröd, tack för receptet!

/A